20 May 2009

GERAN TANAH 999 TAHUN

Saya terpanggil untuk berkata sesuatu berkenaan isu pemberian geran tanah '999' tahun oleh kerajaan pembangkang DAP/PKR/PAS di Perak, jika tidak silap saya awal bulan Januari tahun ini, sehinggakan ianya telah menarik perhatian Kerajaan Pusat mengesa agar pemberian itu ditangguhkan sehingga Majlis Tanah Negara (MTN) membuat ketetapan polisi yang seragam di seluruh Malaysia.

Kepada yang tidak arif undang-undang, isu Tanah walaupun adalah di dalam bidangkuasa negeri masing-masing (tetapi untuk keseragaman polisi, ianya telah di letakkan di bawah bidangkuasa Kerajaan Pusat).

Artikel 74 Perlembagaan Malaysia jelas maksudnya.
Saya telah membuat kaji-selidik dan berikut adalah apa yang saya perolehi daripada kajian saya:

Kampung Baru - 55,233

Kampung Tersusun - 73,703
___________

Jumlah - 128,936 geran tanah
___________


Melayu = 27.66% (35,663 geran)

Cina = 57.49% (74,125 geran)

India = 14.85% (19,146 geran)


Justeru itu, dimanakah yang dikatakan kesamarataan, keterbukaan dan keadilan untuk semua bangsa seperti yang diwar-warkan oleh pakatan pembangkang ini?

Apakah Cina sahaja layak mendapat geran 999 Tahun sementara Melayu diberi cuma untuk 99 Tahun sahaja. MELAYU diperbodohkan oleh Nizar ... dan diperalatkan OLEH DAP...

No comments:

Post a Comment